7 stycznia Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął nabór wniosków w programie „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”.
Na razie w Polsce mamy około 1700 stacji ładowania pojazdów elektrycznych, z których tylko nieco ponad 30% to punkty ładowania prądem stałym (DC), a niemal 70% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW – informuje wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski.
Dzięki programowi powstanie 17 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych i 20 stacji wodoru.
Program to duży zastrzyk dla sektora elektromobilności w Polsce. Flota pojazdów zeroemisyjnych zarejestrowanych w Polsce stale się powiększa – już dziś jest to około 32 tysiące samochodów osobowych, około 1500 pojazdów dostawczych i ciężarowych, i niemal 12 tysięcy elektrycznych motorowerów i motocykli i około 600 autobusów. A będzie więcej. W związku z rozwojem programu MÓJ ELEKTRYK wspierającym zakup i leasing aut zeroemisyjnych wzrasta zapotrzebowanie na infrastrukturę ładowania.
Kto może skorzystać z programu?
O dofinansowanie w formie bezzwrotnej dotacji mogą ubiegać się firmy, rolnicy indywidualni, samorządy i wspólnoty mieszkaniowe. Nabór wniosków o dotację potrwa do 31 marca br. lub do wyczerpania środków.
Na co i ile można pozyskać?
Program przewiduje dofinansowanie kilku rodzajów przedsięwzięć:
- Budowa stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW, innych niż ogólnodostępne stacje ładowania (budżet 70 mln zł) – do 25% kosztów kwalifikowanych
- Budowa ogólnodostępnej stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50 kW i mniejszej niż 150 kW, w której co najmniej jeden punkt ładowania umożliwia świadczenie usługi ładowania prądem stałym i ma moc nie mniejszą niż 50 kW lub przebudowa ogólnodostępnej stacji ładowania skutkującej przyrostem jej mocy do mocy nie mniejszej niż 50 kW i mniejszej niż 150 kW oraz możliwością świadczenia usługi ładowania prądem stałym z mocą nie mniejszą niż 50 kW w przypadku co najmniej jednego punkt ładowania (budżet 315 mln zł) – do 30% kosztów kwalifikowanych z możliwością intensywności wsparcia o 15 punktów procentowych
- Budowa ogólnodostępnej stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 150 kW, w której co najmniej jeden punkt ładowania umożliwia świadczenie usługi ładowania prądem stałym i ma moc nie mniejszą niż 150 kW lub przebudowa ogólnodostępnej stacji ładowania skutkującej przyrostem jej mocy do mocy nie mniejszej niż 150 kW oraz możliwością świadczenia usługi ładowania prądem stałym z mocą nie mniejszą niż 150 kW w przypadku co najmniej jednego punkt ładowania (budżet 315 mln zł) – do 50% kosztów kwalifikowanych
- Budowa lub przebudowa ogólnodostępnych stacji wodoru (budżet 100 mln zł) – do 50% kosztów kwalifikowanych