Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój

1. Kto może skorzystać z dofinansowania?

Ze względu na zakres zmian wprowadzanych do PROW 2014-2020 oraz ograniczony budżet poddziałania w tzw. okresie przejściowym WPR 2021-2022, niniejszy nabór wniosków kierowany jest do:

  • przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie wytwarzania pasz na bazie surowców niemodyfikowanych genetycznie (bez GMO) – dot. mikro,  małych  i średnich przedsiębiorstw oraz przedsiębiorstw dużych;
  • przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie przetwarzania i sprzedaży hurtowej ziół (nowowprowadzany sektor) – dot. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.
  • 10.39.Z Pozostałe przetwarzanie i konserwowanie owoców i warzyw – w zakresie przetwarzania ziół
  • 10.41.Z Produkcja olejów i pozostałych tłuszczów płynnych – w zakresie przetwarzania ziół
  • 10.83.Z Przetwórstwo herbaty i kawy – w zakresie produkcji herbat ziołowych lub herbat ziołowych z dodatkiem owoców i innych roślin
  • 10.91.Z Produkcja gotowej paszy dla zwierząt gospodarskich
  • 46.21.Z Sprzedaż hurtowa zboża, nieprzetworzonego tytoniu, nasion i pasz dla zwierząt – zakresie sprzedaży hurtowej ziół

 

2. Na jakie inwestycje może być przyznana pomoc?

Pomoc może być przyznana, jeżeli projekt objęty wnioskiem: 

  • dotyczy przetwórstwa i wprowadzenia do obrotu produktów rolnych; 
  • polega na modernizacji lub budowie zakładu przetwórstwa produktów rolnych lub infrastruktury handlu hurtowego produktami rolnymi; 
  • spełnia wymagania określone przepisami prawa, mające do niego zastosowanie; 
  • nie dotyczy sprzedaży detalicznej; 
  • nie jest finansowany z udziałem innych środków publicznych.

3. Na jakie wsparcie można liczyć?

Pomoc jest udzielana w formie zwrotu części poniesionych kosztów. Refundacji podlegają koszty inwestycji poniesione przez Beneficjenta, w wysokości do 50 proc. kosztów kwalifikowanych. Pomoc przyznaje się i wypłaca do wysokości: 

  • 10 mln zł, w przypadku podmiotu zajmującego się przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych, w tym podmiotu prowadzącego duże przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 2 pkt 24 rozporządzenia nr 651/2014 oraz podmiotów z nim powiązanych; 
  • 15 mln zł, w przypadku podmiotu będącego związkiem grup producentów rolnych lub zrzeszeniem organizacji producentów w rozumieniu przepisów ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach. 

Minimalna wysokość pomocy, którą można przyznać na realizację jednej operacji wynosi 100 tys. zł. 

4. Jakie koszty można sfinansować?

  1. Koszty zakupu wraz z instalacją lub leasingu zakończonego przeniesieniem prawa własności: 
    • maszyn lub urządzeń do:
        • przetwarzania produktów rolnych;
        • magazynowania lub przygotowania produktów rolnych do przetwarzania;
        • magazynowania produktów rolnych lub półproduktów oraz przygotowania ich do sprzedaży;
        • przetwarzania lub magazynowania produktów rolnych wyposażonych w instalacje związane z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu, wymienionych w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
    • aparatury pomiarowej, kontrolnej oraz sprzętu do sterowania procesem produkcji lub magazynowania;
    • oprogramowania służącego do zarządzania przedsiębiorstwem lub sterowania procesem produkcji, lub magazynowania;
    • wdrożenia systemów zarządzania jakością;
    • rat zapłaconych z tytułu wykonania umowy leasingu, nie przekraczających ceny netto nabycia rzeczy wymienionych w pkt. 1 lit a i b, jeżeli przeniesienie własności rzeczy na Beneficjenta nastąpi w okresie realizacji operacji, lecz nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność ostateczną;
    • opłat za patenty i licencje.
  1. Koszty budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją, niezbędnych do wdrożenia inwestycji w zakresie zakupu maszyn i urządzeń:
    • budynków i budowli wykorzystywanych do produkcji, magazynowania, handlu hurtowego lub kontroli laboratoryjnej produktów rolnych (obiektów podstawowych);
    • budynków i budowli infrastruktury technicznej związanej z użytkowaniem obiektów podstawowych;
    • pomieszczeń higieniczno-sanitarnych;
    • pomieszczeń administracyjnych stanowiących integralną część obiektów podstawowych w części nieprzekraczającej 10 proc. całkowitej powierzchni tych obiektów;
    • dotyczące inwestycji związanych z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatu, wymienionych w załączniku nr 3 do rozporządzenia.Koszty budowlane są kwalifikowalne wyłącznie w zakresie niezbędnym do wdrożenia inwestycji polegającej na zakupie maszyn i urządzeń, natomiast zakup środków transportu i używanych maszyn, urządzeń lub sprzętu jest całkowicie wykluczony z finansowania.
  2. Koszty ogólne obejmujące m.in.:
    • przygotowanie dokumentacji technicznej operacji, w szczególności: 
      • kosztorysów; 
      • projektów technologicznych, architektonicznych lub budowlanych; 
      • operatów wodnoprawnych; 
      • ocen lub raportów oddziaływania na środowisko; 
      • dokumentacji geologicznej lub hydrologicznej; 
      • wypisów i wyrysów z katastru nieruchomości.
    • przygotowanie biznesplanu; 
    • kierowanie robotami budowlanymi; 
    • sprawowanie nadzoru inwestorskiego, autorskiego, urbanistycznego, architektonicznego, budowlanego lub konserwatorskiego. 

Koszty ogólne refinansowane są do wysokości nieprzekraczającej 10 proc. kosztów kwalifikowalnych operacji; 

Do kosztów zakupu maszyn, narzędzi lub urządzeń lub aparatury pomiarowej i kontrolnej, zalicza się koszty transportu do miejsca realizacji operacji: materiałów służących realizacji operacji, maszyn i urządzeń objętych operacją. 

5. Harmonogram składania wniosków

  • Start składania wniosków: 31.10.2021
  • Zakończenie przyjmowania wniosków: 29.11.2021

 

Oferujemy pełne wsparcie w procesie pozyskania dotacji. Umów się na darmowe konsultacje.

 

Masz pytania?

Umów się na konsultację i pozwól nam poznać Twoje potrzeby. Nasi eksperci dopasują najlepsze rozwiązanie dla Twojego projektu.