Go to Brand to program wspierający promocję polskich MŚP na rynkach zagranicznych, który z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością wśród przedsiębiorców zainteresowanym rozwojem eksportu. Nabór do niedawno ogłoszonej nowej edycji konkursu rozpocznie się 11 lutego i potrwa do 11 marca 2020 r.
Pula środków przeznaczona na dofinansowanie wynosi 300 mln zł. Zmianą w stosunku do poprzedniej edycji jest wyłączenie możliwości ubiegania się o dofinansowanie firm z województwa mazowieckiego.
Maksymalna wartość dotacji nie może przekroczyć kwoty 425 670 zł. Dofinansowanie ma być rozliczane w formie kwot ryczałtowych.
Okres realizacji projektu nie może wykraczać poza 30 czerwca 2022 r.
W ramach projektu można finansować następujące działania:
Przedsiębiorca jest zobowiązany do realizacji co najmniej 3 działań promocyjnych z listy wskazanej powyżej (mogą być 3 jednego rodzaju, np. udział w 3 targach), w tym do realizacji co najmniej jednego działania promocyjnego (misji wyjazdowej lub stoiska) na wydarzeniu odbywającym się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, na którym przewidziano organizację narodowego stoiska informacyjno-promocyjnego PARP.
W ramach realizacji Programu przedsiębiorca jest zobowiązany do realizacji, co najmniej jednego działania promocyjnego na wybranym przez siebie pozaunijnym rynku perspektywicznym, z rynków wymienionym poniżej:
Pozostałe działania promocyjne mogą być realizowane na dowolnym rynku, również w UE.
Do kosztów kwalifikowanych Go to Brand, zalicza się koszty:
1. Usługi doradczej dotyczącej umiędzynarodowienia przedsiębiorcy;
2. Szkolenia w zakresie umiędzynarodowienia przedsiębiorcy;
3. Podróży służbowych pracowników przedsiębiorcy uczestniczącego w targach, misjach gospodarczych,
4. Transportu i ubezpieczenia osób i eksponatów w związku z udziałem w targach i misjach gospodarczych,
5. Rezerwacji miejsca wystawowego na targach, opłaty rejestracyjnej za udział w targach oraz wpisu do katalogu targowego;
6. Organizacji stoiska wystawowego na targach lub wystawie
7. Reklamy w mediach targowych;
8. Udziału w seminariach, kongresach i konferencjach;
9. Organizacji pokazów, prezentacji i degustacji produktów w zakresie promocji marki produktowej, w tym zakupu usług w tym zakresie: wynajmu niezbędnych pomieszczeń oraz sprzętu, zakupu usług tłumaczenia, zakupu usług kateringowych, zakupu usług hotelowych dla uczestników przyjazdowej misji gospodarczej;
10. Koszty informacyjno-promocyjne, tj.:
Beneficjent nie ma obowiązku zbierania ani opisywania dokumentów księgowych na potwierdzenie poniesienia wydatków rozliczanych kwotą ryczałtową. Do wydatków rozliczanych za pomocą kwot ryczałtowych nie stosuje się procedur dotyczących zamówień udzielanych w ramach projektu.
Warunkiem rozliczenia dotacji będzie osiągnięcie tzw. wskaźników dla kwot ryczałtowych oraz wskaźników produktu i udokumentowanie ich zgodnie z założeniami określonymi we wniosku o dofinansowanie (raporty, dokumentacja fotograficzna potwierdzająca zrealizowanie zadania). Wydatki rozliczone za pomocą kwot ryczałtowych są traktowane jako wydatki poniesione.
Działania promocyjne dla przedsiębiorców w ramach Go to Brand:
Misja wyjazdowa ma na celu rozpoznanie rynku i nawiązanie kontaktów biznesowych. Powinna prowadzić do nawiązania lub rozszerzenia współpracy z partnerami gospodarczymi na rynku, na który misja jest organizowana.
Misja wyjazdowa może być połączona z uczestnictwem przedsiębiorcy w wydarzeniu targowym lub targowo-konferencyjnym w charakterze zwiedzającego (w tym w wydarzeniu, na którym jest organizowane narodowe stoisko informacyjnopromocyjne) lub też zostać zorganizowana niezależnie od tego wydarzenia. Misja wyjazdowa, w części finansowanej z poddziałania 3.3.3 PO IR, nie może trwać dłużej niż 3 dni na miejscu.
Program misji przygotowuje przedsiębiorca samodzielnie lub we współpracy z innymi podmiotami. Program misji powinien obejmować organizację co najmniej 3 spotkań biznesowych z udziałem potencjalnych kontrahentów. Ponadto program misji wyjazdowej może obejmować dodatkowe elementy takie jak: udział w imprezie targowej, konferencji branżowej, organizację pokazów, prezentacji oraz wizyt w siedzibach (zakładach produkcyjnych) kontrahentów.
Po zakończeniu misji wyjazdowej przedsiębiorca jest zobowiązany przygotować i przedstawić raport z jej przebiegu. Raport powinien zawierać min.: opis zakładanych i osiągniętych celów misji, program (agendę), listę kontrahentów, z którymi zorganizowano spotkania oraz opis innych aktywności podjętych w ramach misji.
Przedsiębiorca może zorganizować przyjazdową misję gospodarczą (wizytę studyjną) dla potencjalnych i obecnych kontrahentów działających co najmniej na jednym z rynków perspektywicznych (uczestnicy).
Program misji przyjazdowej przygotowuje przedsiębiorca samodzielnie lub we współpracy z innymi podmiotami. Misja przyjazdowa powinna obejmować co najmniej prezentację firmy przedsiębiorcy oraz organizację pokazu lub prezentacji produktów dla uczestników misji.
Program misji przyjazdowej może zakładać realizację działań promocyjnych, w tym odwiedzenie przez uczestników stoiska przedsiębiorcy zorganizowanego na krajowej imprezie targowej. Misja przyjazdowa, w części finansowanej z poddziałania 3.3.3 PO IR, nie może trwać dłużej niż 3 dni na miejscu.
Przedsiębiorca organizujący misję przyjazdową jest zobowiązany przygotować i przedstawić raport z jej przebiegu. Raport powinien zawierać, co najmniej: opis zakładanych i osiągniętych celów misji, program misji oraz dane uczestników.
W ramach realizacji Programu przedsiębiorca może zorganizować indywidualne stoisko wystawiennicze na imprezie targowej lub targowo-konferencyjnej (impreza targowa). Stoisko powinno zostać zorganizowane na imprezie targowej o charakterze b2b oraz zasięgu międzynarodowym. Nie ma zamkniętej listy imprez, z której należałoby wybrać targi. Można wybrać dowolne wydarzenie spełniające powyższe warunki.
Przedsiębiorca uczestniczący w imprezie targowej jest zobowiązany do nabycia oraz instalacji na stoisku elementu wizualizującego założenia Marki Polskiej Gospodarki.
Przedsiębiorca może zakupić jedną usługę doradczą w zakresie przygotowania wejścia na poza unijny rynek perspektywiczny wskazany (lista rynków perspektywicznych w każdym programie promocji), w związku z udziałem w imprezie targowej lub targowo konferencyjnej odbywającej się na tym rynku.
Usługa doradcza musi być nabyta od podmiotu posiadającego potencjał i potwierdzone doświadczenie w zakresie świadczenia tego typu usług na wybranym przez przedsiębiorcę pozaunijnym rynku perspektywicznym.
Wartość podlegających finansowaniu w ramach poddziałania 3.3.3 POIR kosztów nabycia usługi doradczej nie może przekroczyć wartości 5% ogółu kosztów działań realizowanych przez przedsiębiorcę w ramach Programu.
Przedsiębiorca biorący udział w Programie, wdrażający działania promocyjne opisane w punktach II.1-3, może sfinansować, w ramach poddziałania 3.3.3 POIR dodatkowe działania promocyjne w zakresie:
Wartość podlegających finansowaniu, w ramach poddziałania 3.3.3 POIR Go to Brand, dodatkowych działań promocyjnych nie może przekroczyć wartości 15% ogółu kosztów działań realizowanych przez przedsiębiorcę w ramach Programu.
Promowanych będzie 12 branż priorytetowych, w tym branże takie jak:
Pełną listę dokumentów związanych z nową edycją konkursu Go to Brand można znaleźć na stronie PARPu.
Zapraszamy również do zapoznania się z pełną listą dotacji na rok 2020.
Małgorzata Gerwel
Sales Manager
+48 530 807 543
malgorzata.gerwel@bldg.pl