Celem konkursu Internacjonalizacja MŚP jest sfinansowanie kosztów wprowadzenia na nowe rynki zagraniczne produktów lub usług firm działających na obszarze województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego i podkarpackiego.
Jakie podmioty mogą ubiegać się o dofinansowanie?
- Mikro/Małe/Średnie przedsiębiorstwa działające na obszarze Polski Wschodniej, czyli województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego i podkarpackiego, potwierdzone wpisem do odpowiedniego rejestru, ujawnionym najpóźniej w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie.
- Posiadające co najmniej jeden produkt (wyrób lub usługę) o potencjale do internacjonalizacji na co najmniej jednym nowym rynku zagranicznym.
- Które w ostatnim zamkniętym roku obrotowym uzyskały przychody ze sprzedaży zagranicznej w wysokości mniejszej niż 30% przychodów netto ze sprzedaży towarów i usług.
- Przynajmniej w jednym zamkniętym roku obrotowym, wskaźnik EBITDA x 3 musi być większy od wysokości kosztów kwalifikowalnych projektu zgłoszonego do dofinansowania.
Na co można przeznaczyć pozyskane środki?
- koszty usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych dotyczących opracowania zaprezentowanego we wniosku o dofinansowanie nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności MŚP, obejmujących w szczególności:
- analizę możliwości eksportowych przedsiębiorcy poprzez zbadanie produktów przedsiębiorstwa, ocenę konkurencyjnej pozycji tych produktów oraz przedsiębiorstwa na wybranych rynkach zagranicznych, kompleksowe zbadanie uwarunkowań działalności, w tym barier wejścia na te rynki zagraniczne,
- wskazanie rynków docelowych wraz z uzasadnieniem (kluczem) wyboru, projekcją możliwości sprzedaży na tych rynkach zagranicznych, a także identyfikację potencjalnych odbiorców / kontrahentów na rynkach zagranicznych,
- analizę dotychczasowego modelu biznesowego przedsiębiorstwa wraz z propozycją zmian tego modelu pod kątem internacjonalizacji na wybranych rynkach zagranicznych,
- wybór najefektywniejszych narzędzi i metod marketingowych oraz promocyjnych (w tym wskazanie wydarzeń targowych, wystaw czy kierunków misji gospodarczych, oszacowanie budżetu działań promocyjnych towarzyszących przygotowaniu do wdrażania nowego modelu biznesowego),
- rekomendacje w zakresie reorganizacji przedsiębiorstwa i przygotowania go do działalności eksportowej (organizacji działu eksportu, logistyki, etc.),
- opracowanie koncepcji wejścia na rynek zagraniczny, wraz ze szczegółowym określeniem zadań związanych z przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego na poszczególnych rynkach,
- rekomendacje w zakresie nabycia oprogramowania niezbędnego do automatyzacji procesów biznesowych i nabycia środków trwałych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności (jeśli dotyczy),
- rekomendacje w zakresie rozwoju eksportu w oparciu o współpracę z organizacjami międzynarodowymi
Model biznesowy, z którego wynikają działania zaplanowane w projekcie, stanowi wymagany załącznik do wniosku o dofinansowanie. Koszty usług doradczych dotyczących opracowania nowego modelu biznesowego uważa się za kwalifikowalne, jeśli zostały poniesione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie. Kwalifikowanie powyższych kosztów jest możliwe tylko w ramach pomocy de minimis.
- koszty usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych dotyczących przygotowania przedsiębiorcy do wdrożenia nowego modelu biznesowego, w szczególności w zakresie:
- wyszukiwania, selekcji, a następnie nawiązania kontaktów z partnerami zagranicznymi na wskazanych nowych rynkach zagranicznych i doprowadzenia do etapu negocjacji handlowych ,
- pozyskiwania zewnętrznego finansowania działalności eksportowej i instrumentów finansowych obniżających ryzyko eksportowe (kredyty eksportowe, fundusze poręczeniowe i gwarancyjne, fundusze dotacji, transakcje terminowe, etc.),
- przygotowania produktu do potrzeb docelowego rynku zagranicznego (w tym m.in. badanie marketingowe na rynku docelowym),
- przygotowania kanałów dystrybucji i kanałów obsługi otoczenia formalno prawnego umożliwiającego wejście na dany, wskazany w modelu biznesowym rynek zagraniczny,
- uzyskania certyfikacji, akredytacji, koncesji lub innego typu dokumentów i praw niezbędnych dla prowadzenia działalności gospodarczej, sprzedaży produktów na docelowym rynku zagranicznym ,
- przygotowania planu szczegółowej kampanii promocyjnej (w tym kampanii w internecie), projektowania materiałów reklamowych i promocyjnych, stron internetowych oraz aplikacji mobilnych przeznaczonych do promocji i sprzedaży produktów, których dotyczy projekt, na docelowych rynkach zagranicznych ,
- wzornictwa opakowań, projektowania katalogów i opisów technicznych produktów przeznaczonych na eksport, projektowania logotypów i marek produktowych,
- tworzenia regulaminów usług, gwarancji produktowych i innych dokumentów niezbędnych dla wprowadzenia produktu na nowy docelowy rynek zagraniczny,
- uzyskania ochrony własności przemysłowej za granicą dla produktów przeznaczonych do sprzedaży na rynkach zagranicznych,
- analizy możliwości eksportowych przedsiębiorcy pod kątem współpracy z organizacjami międzynarodowymi opracowania kompleksowej koncepcji nawiązania współpracy z wybraną organizacją międzynarodową,
- zapewnienia cyberbezpieczeństwa działalności przedsiębiorcy w związku z przygotowaniem i nawiązaniem współpracy na rynkach zagranicznych. Kwalifikowanie powyższych kosztów jest możliwe w ramach pomocy de minimis lub pomocy na usługi doradcze na rzecz MŚP. Rodzaj wybranej pomocy dla powyższych kosztów doradztwa związanego z przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego musi być jednolity.
- koszty innych usług świadczonych przez wyspecjalizowane podmioty zewnętrzne związanych bezpośrednio z wdrożeniem nowego modelu biznesowego w zakresie:
- wytworzenia materiałów reklamowych i promocyjnych,
- szkoleń,
- dostępu do specjalistycznych baz danych i źródeł informacji,
- tłumaczeń,
- badań i testów (technicznych, fizycznych, chemicznych lub biologicznych) produktów przeznaczonych do internacjonalizacji,
- projektowania procesów technologicznych lub logistycznych,
Kwalifikowanie powyższych kosztów jest możliwe tylko w ramach pomocy de minimis.
- koszty udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych , obejmujące:
- wynajęcie i zabudowę powierzchni wystawienniczej,
- zakup usług w zakresie organizacji i obsługi stoiska,
- zakup usług w zakresie transportu osób, eksponatów oraz elementów zabudowy wraz z ubezpieczeniem, odprawą celną i kosztami spedycji,
- podróże służbowe maksymalnie trzech osób uczestniczących w targach, wystawach lub misjach, w okresie nie dłuższym niż dwa dni (w przypadku misji – jeden dzień) przed rozpoczęciem i jeden dzień po zakończeniu imprezy targowej, wystawienniczej lub misji, w zakresie i według stawek określonych w przepisach w sprawie ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju ,
- opłaty związane z uzyskaniem niezbędnych wiz dla osób uczestniczących w targach, wystawach lub misjach,
- reklamę w mediach targowych,
- rezerwację miejsca wystawowego na targach, opłatę rejestracyjną za udział w targach oraz wpis do katalogu targowego,
- zakup usług w zakresie organizacji spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi w ramach udziału w targach, wystawach lub misjach,
- koszty organizacji pokazów, prezentacji lub degustacji produktów podczas zagranicznych targów, wystaw lub misji, w tym zakupu usług w tym zakresie, wynajmu niezbędnych pomieszczeń oraz sprzętu, zakupu usług tłumaczenia, zakupu usług cateringowych.
- koszty nabycia środków trwałych, z wyłączeniem nieruchomości, lub wartości niematerialnych i prawnych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności, w tym w celu zapewnienia cyberbezpieczeństwa działalności przedsiębiorcy w związku z przygotowaniem i nawiązaniem współpracy na rynkach zagranicznych.
O jakie środki można się ubiegać?
Maksymalna kwota dofinansowania projektu wynosi:
- 900 000,00 zł (w przypadku wybrania co najmniej jednego rynku docelowego internacjonalizacji spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii) lub
- 610 000,00 zł (w przypadku wybrania wyłącznie rynków docelowych internacjonalizacji z Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii), w tym:
- maksymalnie 30 000,00 zł dofinansowania na pokrycie kosztów usług doradczych dotyczących opracowania nowego modelu biznesowego określającego zakres działań niezbędnych do internacjonalizacji działalności przedsiębiorcy na wskazanych zagranicznych rynkach docelowych;
- maksymalnie 200 000,00 zł dofinansowania na pokrycie kosztów związanych z nabyciem środków trwałych (z wyłączeniem nieruchomości) w związku z wynikającą z modelu biznesowego internacjonalizacją działalności;
- maksymalnie 200 000,00 zł dofinansowania na pokrycie kosztów związanych z nabyciem wartości niematerialnych i prawnych w związku z wynikającą z modelu biznesowego internacjonalizacją działalności.
Przy czym łączne dofinansowanie na pokrycie kosztów związanych z nabyciem wartości niematerialnych i prawnych oraz pokrycie kosztów związanych z nabyciem środków trwałych z wyłączeniem nieruchomości w związku z internacjonalizacją działalności nie może przekroczyć 300 000,00 zł.
W czym pomagamy?
- diagnoza potencjału w zakresie internacjonalizacji
- opracowanie zaprezentowanego we wniosku o dofinansowanie nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności (niezbędny dokument dla firm ubiegających się o dotację)
- opracowanie zestawienia kosztów niezbędnych do wdrożenia modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją w tym dobór odpowiednich targów międzynarodowych
- przygotowanie wniosku o dofinansowanie
Dodatkowe informacje
- Pomoc w ramach działania nie może być udzielona na realizację projektu dotyczącego działalności handlowej (handlu obcymi wyrobami lub obcymi usługami).
- Pomoc w ramach działania nie może być udzielona na realizację projektu dotyczącego działalności wywozowej, w szczególności w przypadku rynków zagranicznych, na których wnioskodawca jest już aktywny z produktami substytucyjnymi/komplementarnymi lub dostępne są produkty wnioskodawcy objęte projektem.
- Rozpoczęcie realizacji projektu nie może zostać zaplanowane później niż 6 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie
- Okres realizacji projektu nie może być dłuższy niż 24 miesiące, licząc od dnia rozpoczęcia realizacji projektu
- Okres realizacji projektu nie może wykraczać poza końcową datę okresu kwalifikowalności
Harmonogram składania wniosków
5 maja 2022 r. – rozpoczęcie naboru wniosków
29 czerwca 2022 r. – zakończenie naboru wniosków